Rukoväť modernej ľavice: Súboje s nereálnymi nepriateľmi

Autor: Roman Brandšteter | 10.4.2013 o 9:40 | Karma článku: 8,04 | Prečítané:  774x

Bojovať s nereálnym nepriateľom (reálne neexistujúcim alebo existujúcim len v minimálnom množstve) sa zdá byť na prvý pohľad bláznivé. Ale budete sa čudovať,  platí pravý opak. Takéto súboje už priviedli k modernej ľavici množstvo priaznivcov a neustále privádzajú ďalších a ďalších. Sú mimoriadne účinné a výborne fungujú.

A ako vlastne fungujú? 
Je to veľmi jednoduché. Vyberieme názor, ktorý prakticky nikto (marginálna menšina alebo aj vôbec nikto) nezastáva, dôrazne ho označíme za nesprávny (nespravodlivý, nebezpečný, zlý) a s veľkou rozhodnosťou sa postavíme proti nemu a jeho „nositeľom“ (ak vôbec nejakí sú). Víťazstvo je naše na celej čiare.
Ak sa tomu zdráhate uveriť, môžeme vás môže ubezpečiť, že súboje s nereálnymi nepriateľmi majú zaručený úspech a že počas nich sa na našu stranu často pridá aj veľké množstvo ľudí, ktorí nemusia byť priamo vyznavačmi ľavice. Dokonca oni sami často takéto súboje inicializujú a nám sa stačí len hlasno pripojiť a zvíťaziť. Nakoniec, proti marginálnemu nepriateľovi to nie je žiadny problém.

Dosť však teorie a ukážme si to na konkrétnych príkladoch.
Najdôležitejšie je šikovne vybrať nereálneho (reálne neexistujúceho alebo existujúceho len v minimálnom množstve) nepriateľa. To už samozrejme nemusíme vymýšľať my - tí najúspešnejší virtuálni nepriatelia sú už dlhodobo známi a dlhodobo odskúšaní. Medzi najdôležitejšie súboje považujeme tieto:

- súboj s tými, ktorí hlásajú všemocnosť voľného trhu (tí, ktorí hovoria, že vraj voľný trh všetko vyrieši)
- súboj s tými, ktorí hlásajú, že záleží iba na zisku, bohatstve a peniazoch
- súboj s tými, ktorí hlásajú vznešenú ideu bezbrehej slobody bez zodpovednosti

Vo všetkých týchto súbojoch bude výrazná väčšina spoločnosti vždy na našej strane.

Podrobnejšie k jednotlivý prípadom:

Súboj s tými, ktorí hlásajú všemocnosť voľného trhu (hovoria, že vraj voľný trh všetko vyrieši)
Ak sa zamyslíme nad týmto súbojom, rýchlo zistíme, že iba veľmi ťažko nájdeme relevantných protivníkov. Ťažko si predstaviť človeka, ktorý by sa dožadoval všemocného trhu úplne všade t.j. aj v obchode s nukleárnymi zbraňami, rádioaktívnym materiálom či prudkými jedmi. Alebo človeka, ktorý by chcel zrušiť súdnictvo, políciu, hasičov, armádu atď, však nech si všemocný trh poradí. Aj tí, ktorí zastávajú menšiu regulačnú úlohu štátu sa nikdy nedostanú do pozície hlásateľov nulovej (žiadnej) regulačnej úlohy štátu na trhu. Okrem pár anonymných internetových diskutérov, či niekoľkých jednotlivcov tak nemáme vlastne ani proti komu viesť súboj. 
A kedže v tomto súboji nemáme reálneho nepriateľa, jasné víťazstvo je naše. Naviac, keď si uvedomíme, že v podobných súbojoch prakticky nikto, väčšinou ani naši pravicoví oponenti, nespomenú skutočnosť, že je to nezmysel, že všemocný trh vo všetkých jeho dôsledkoch nikto nepropaguje, nehlása a ani oň neusiluje, víťazstvo je o to jednoznačnejšie. Sme víťazmi, a drvivá väčšina je na našej strane.

Súboj s tými, ktorí hlásajú, že záleží iba na zisku, bohatstve a peniazoch
Nájsť niekoho, kto niečo podobné hlása je ťažký oriešok (opäť, okrem pár internetových diskutérov).  Nájsť niekoho reálneho, ako exemplárny príklad človeka, ktorému záleleží len na bohatstve je taktiež na prekvapenie zložité. Len si všimnite, že aj veľkopodnikatelia robia viacero aktivít, ktoré sú evidentne neziskové a neprinášajú peniaze, práve naopak, peniaze im odnášajú. Napríklad - finančná skupina J&T nemusí byť väčšine po chuti, ale mnohí budú kvitovať, že (okrem iného) sponzorovala niekoľko rokov známeho slovenského olympionika a to aj v čase, keď výrazný kariérny úspech bol dosť neistý. A naviac v športe, ktorý nepatrí medzi tie najatraktívnejšie z hľadiska finančných, reklamných, či inak ziskových záujmov.
Alebo podnikateľ Poór. Ten nemá v médiách príliš dobré meno, ale je aj hlavným sponzorom (rozumej darcom) kedysi slávneho slovenského futbalového klubu. Kto pozná súčasnú kvalitatívnu úroveň slovenského klubového futbalu a tým aj jeho komerčnú zaujímavosť, tak vie, že táto aktivita bude s veľkou pravdepodobnosťou výrazne stratová. A to dokonca aj v prípade, že jeho klub dostane od Fica milióny eur na úpravu štadióna.

Aby sme si dobre porozumeli, nepochybujeme o tom, že medzi podnikateľmi nájdeme mnoho grázlikov, ako aj vyložených grázlov, ktorí pre peniaze a zisk boli a sú schopní spraviť nejednu špinavosť (podobných grázlov však nájdeme aj medzi nepodnikateľmi). Predpokladať ale, že by im v každej jednej chvíli – vždy a všade - išlo len o zisk, peniaze či bohatstvo je ťažko reálne predstviteľné. Žeby ani v obľubenej reštaurácii nedali tringelt v mene toho, že ich peniaze a bohatstvo je jediné, o čo im ide? Žeby im ani zamak nezáležalo na svojich rodinných vzťahoch, deťoch či zdraví? Len tak, medzi nami, poznáte niekoho konkrétneho, o kom by bolo jednoznačne a bez akejkoľvek pochyby preukázateľné, že mu ide iba o peniaze a bohatsvo? Dá sa nájsť nejaká relevantná skupina občanov, združenie, politická strana, ktorá by niečo podobné čo i len hlásala?
Tak ako neexistuje úplný svätec (výnimky byť môžu, ale bude to zlomok celej spoločnosti) tak neexistuje ani úplný zloduch (výnimky opäť existujú, ale tiež to bude len zlomok populácie). A podobne tak to bude aj s „hlásateľmi“ všemocného bohatstva, zisku a peňazí. 
A kedže ani v tomto súboji nemáme reálneho nepriateľa, jasné víťazstvo je naše. Naviac, keď si uvedomíme, že v podobných súbojoch prakticky nikto, väčšinou ani naši pravicoví oponenti, nespomenú skutočnosť, že je to nezmysel, že všemocný zisk, bohatstvo a peniaze nikto nepropaguje a nehlása, víťazstvo je o to jednoznačnejšie. Sme víťazmi a drvivá väčšina je na našej strane.

(pokračovanie nabudúce, kde doplníme aj niektoré taktické rady k súbojom s nereálnymi nepriateľmi a načrtneme aj ich celkový význam).

redakcia Rukoväte modernej ľavice

Súvisiace príspevky:
Rukoväť modernej ľavice: Najdôležitejšie ľavicové slová
Rukoväť modernej ľavice: Najdôležitejšie ľavicové slová 2

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?