Nekonvenčné nástroje pokroku

Autor: Roman Brandšteter | 27.1.2015 o 0:05 | Karma článku: 4,67 | Prečítané:  595x

Použiť nekonvenčné a neštandardné opatrenia v boji s krízou. Diskusia už dávno nestojí nestojí tak, či áno alebo nie, ale ktoré z opatrení a do akej miery bude nutné prijať. 

Použitie nekonvenčných opatrení otvorene hlásal a dnes aj realizuje šéf Európskej centrálnej banky Draghi, rovnaký názor má aj vedenie európskych inštitúcií. Tu je stručný prehľad tých opatrení a nástrojov, o ktorých sa najviac diskutuje na pôde európskych analytických inštitútov.

Škrtanie (dlhov alebo úspor podľa toho, čo kto má)
Tento bod je označovaný ako tzv. Základné opatrenie, ktoré je rozpracované v jednotlivých agendách. Ide o rad nástrojov, ktoré s dostatočnou razanciou presvedčia firmy aj občanov o tom, čo sa od nich v mene naštartovania hospodárskeho rastu požaduje: nedržať peniaze na neskôr (úspory), ale minúť ich (v ideálnom prípade ich minúť spolu s novopožičanými peniazmi).

Kto bude mať úspory, tomu budú zoškrtané (odobrané). Kto bude mať dlhy, tomu budú zoškrtané (odobrané). Výhodnosť budúceho správania firiem aj občanov tak bude jednoznačne určená.

Záporný úrok pre bankové účty firiem a bohatších jednotlivcov
Tento model sa už úspešne testuje v Nemecku a časom sa rozšíri po celej Európe. Bude sa postupne týkať firiem, podnikateľov ako aj bohatších jednotlivcov. 

Vychádza sa jednoduchej premisy – peniaze majú obiehať a nemajú sa čo povaľovať na bankových účtoch. Firmy ich majú investovať alebo odovzdávať svojim zamestnancom (vo forme miezd) alebo štátu (vo forme daní a odvodov). Bohatší občania budú musieť naškrečkované peniaze na svojich účtoch minúť, aby sa poriadne naštartoval dopyt a tým pádom hospodársky rast. Ak ich firma alebo občan odmientu minúť, budú im prebytočné peniaze odobrané prostredníctvom záporného úroku alebo a ďaľšími opatreniami.

Zrušenie papierových peňazí
Aby sa predišlo nárastu mamonárov, chamtivcov, lakomcov a iných tzv. sporiteľov, bude potrebné v blízkej budúcnosti zrušiť papierové peniaze. Aby sa šmejdi-sporitelia náhodou nepokúšali ukladať peniaze doma do slamníku alebo aby s peniazmi nekalo nemanipulovali (deflácia alebo záporný úrok na bankových účtoch by totiž mohli byť prisilným lákadlom). Tento bod je už dlhodobo rozpracovávaný. Papierové peniaze už prestali byť hodné našej spoločnosti – modernej spoločnosti vyššieho vývojového typu. 

Zrušenie uvidencie dlhov EU a jednotlivých štátov EU
Kedže ECB môže kúpiť prakticky akýkoľvek dlhopis (sama, alebo prostredníctvom iných inštitúcií napr. národných centrálnych bánk atď.), stráca uvidencia štátnych, ale aj únijných dlhov význam. Jednotlivé inštitúcie (napr. Eurostat, národné štatistické úrady...) postupne prestanú o týchto nepotrebných dátach informovať. Občania majú predsa právo na spokojný život v šťastnej spoločnosti a nezaslúžia si byť stresovaní nepodstatnými otázkami typu „čo bude s dlhmi?“ alebo „kto ich vlastne bude platiť?“ (samozrejme, že ich nikto platiť nebude). Podobné otázky často vedú k zbytočným výčitkám svedomia či dokonca k nepatričnému znepokojeniu o správnom smerovaní našej spoločnosti – „môžeme žiť dlhodobo na dlh?“ (samozrejme, že môžeme).

Vysoké dane z príjmu bohatých (možné prelomenie 100% dane z príjmu)
Radikálne zvýšenie dane z príjmu bohatých je cesta, ako zastaviť (zastaviť, nie zvrátiť) neustále otváranie nožníc majetkovej nerovnosti medzi tými najbohatšími a zvyškom spoločnosti.

Nech vás nemýli nedávno zrušená 75% daň pre najbohatších Francúzov. Tento pokus bol určený najmä pre testovacie účely. Ešte predtým, ako budú masívne zavedené nové dane z príjmu bohatých občanov, bude nutné eliminovať prípadnú „obranu“ zdaňovaných. Európa je (zatiaľ) stále atomizovaná na jednotlivé štáty a umožňuje zbabelý „útek pred spravodlivosťou“ - mnoho Francúzov sa napríklad presťahovalo do Belgicka, Londýna, Monaka atď.

Aby bolo zavedenie dane účinné, musí byť sprevádzané jednotnými opatreniami, ktoré budú celoeurópske (jednotná sadzba dane z príjmu pre bohatých v rámci celej EU a sťahuj sa kam chceš) a dostatočne prísne (sťahovanie mimo EU bude prísne regulované, podľa zásady „sťahuj sa, ale bez majetku“).

Podobne ako môže byť úrok záporný, môže aj daň z príjmu prekonať hranicu 100%. Doterajšie zdaňovanie príjmov (síce progresívne, ale s daňami hlboko pod 100%) sa ukázalo ako historicky prekonané a nereflektujúce stav súčasnej spoločnosti. Otvorenou otázkou zostáva psychologizácia opatrenia t.j. či vysoká daň z príjmu bohatých (povedzme 100%) bude zavedená jedným veľkým a prekvapujúcim krokom (tzv. akcia „guľový blesk“) alebo tradičnejšou „salámovou“ metódou postupných krokov.

 Daň z majetku – majetkové priznania každého občana
Treba otvorene priznať, že vyššie uvedený bod (vysoké dane z príjmu bohatých) neprinesie, okrem silného psychologického efektu, väčší úžitok. Veľmi bohatí ľudia obvykle nie sú hlúpi a navyše majú výborné (často nepriestreľné) kontakty. Je preto viac ako isté, že bude vydané obrovské množstvo výnimiek (cez euroinštitúcie i národné vlády) a výsledný výnos tak bude výrazne nižší ako očakávanie.

A preto budeme musieť pristúpiť ku zvýšeniu daňovej žatvy prostredníctvom zdanenia akéhokoľvek majetku všetkých občanov. Najprv tým bohatším (nie však tým najbohatším, viď odsek vyššie), strednej vrstve a neskôr aj tým ostatným. Peniaze budú potrebné, či už z dôvodov veľmi nepriaznivej budúcej demografickej situácie ale aj ako rezerva pre „plán B“ (t.j. ak by nevyšla politika kupovania vlastných dlhov).

Opatrenie bude realizované v dlhšom časom horizonte postupne (tzv. salámová metóda) a selektívne (smerom od strednej triedy postupne k chudobnejším). „Odkomunikovanie“ tohto opatrenia smerom k občanom bude mimoriadne dôležité.

Je samozrejmosťou, že bude potrebné mať pripravenú jednotnú, bezprecedentne prepracovanú a najmä dostatočne tvrdú „inštrumentáciu“ zdaňovania. Zatiaľ čo nehnuteľnosti, pozemky, autá atď. sú relatívne ľahko vysledovateľné a aj daňovo ľahko „dorúbiteľné“, väčší problém je u iných typov majetku, napr. u investičného zlata, luxusných a/alebo umeleckých predmetov, viacerých typov cenných papierov a príkladov sa nájde viacero. Aby sa spravodlivo a dostatočne hĺbkovo zdanil všetok majetok, budú musieť všetci občania EU podávať pravidelné a do podrobnosti vypísané majetkové priznania (rozhodne nie v úsmevnej podobe súčasných „priznaní“ politikov či sudcov). V tomto prípade pôjde o do najmenších podrobností rozpísané zoznamy majetkov – od zlatej mince po kvetináč, od norkového kožuchu po ponožky, od luxusnejších hodiniek až po počet prázdnych fliaš od zaváraniny.

Z takto spísaného majetku bude každoročne vyrúbená daň (zatiaľ ju môžeme nazývať daňou majetkovej solidarity). Kontrola správnosti majetkových priznaní a následné sankcie sa budú postupne (síce pomaly, ale pravidelne) zvyšovať až do štádia, keď budú „nejasnosti“ alebo „omyly“ (nehovoriac o snahe o podvod) ráznym spôsobom potrestané - v konečnom štádiu až prepadnutím majetku v prospech spoločnosti. Nepôjde však o žiadne nehumánne zásahy, aj v prípade prepadnutia celého majetku ponúkne štát takto postihnutým občanom (tzv. šmejdom, šmelinárom, kulakom, turbokapitalistom, buržujom...) kompletnú sociálnu starostlivosť, takže nebude narušený všeobecne akceptovateľný stav celospoločenského zmieru (tzv. celospoločenská solidarizácia).

Majetkové priznanie budú verejné, aby každý vedel, akým majetkom disponuje jeho sused (známy, príbuzný...) čím vznikne prepracovaný systém všeľudovej kontroly. Súčasne to zvýši popularitu tohto opatrenia vo väčšine spoločnosti.

Fantázia + legislatíva = budúcnosť našej spoločnosti
Analytici a viaceré inštitúty rôznych politík s mimoriadnym nasadením pracujú na stále novších a nekonvenčnejších nástrojoch určených na podporu hospodárskeho rastu a súčasne rastu nášho celospoločenského blahobytu a pokroku. Kombináciou fantázie a legislatívy (regulácie) máme v rukách mocný nástroj, ktorý vyrieši akýkoľvek problém. Dôležitejšia je pritom fantázia, legislatívu nie je problém dopracovať dodatočne.

Upozornenie: Príspevok je zaradený v rubrike Fikcie a imaginácie.
(aspoň zatiaľ, kým nebudú jednotlivé body resp. ich časti oficiálne predstavené verejnosti)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?