Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Červivé ovocie vysokoškolskej úrody (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

Presne tento isty fenomen

si vsimam aj v krajine v ktorej zijem.
Na nestastie, motivacia k studiu je povacsinou nespravna, pretoze existuje predsudok ze treba ziskat
nejaky ten univerzitny diplom (proste kus papiera) a zivotne problemy su tym vyriesene.
V mnohych pripadoch a presne za tymto ucelom studuju tie najlahsie smery, ktore na pracovnom trhu nikto nepotrebuje, proste realita je niekde uplne inde.
Na strane druhej tu az kriticky chybaju remeselnici.
Je to tak trosku usmevne, pretoze asi vlyvom nejakej propagandy si myslia ze je to pod ich uroven.
 

Chýbajú remeselníci?

Stále sa tu kritizuje prečo toľko mladých absolventov stredných škôl idú na vysokú. Nie náhodou preto, že je viac nezamestnaných stredoškolákov ako vysokoškolákov? Prečo sa im čudujete. Však nemusia využiť znalosti na Slovensku. Môžu ísť do EÚ za prácou a využiť dosiahnuté vzdelanie. Vysoká škola je lepšia štartovacia pozícia za lepšou a lepšie ohodnotenou prácou.
Najprv by sa mal urobiť poriadok so strednými školami, podporiť podnikateľov aby zamestnávali stredoškolských absolventov a dobre im zaplatili, podporovať SZČO aby absolventi vedeli a mohli aj podnikať nakoľko dnes byť živnostníkom a praktizovať remeslo nie je med lízať a tobôž pre absolventa.
 

ano,

vysoká škola je lepšia štartovacia pozícia za pozíciou aj lepším platom. Problém je však (aj) vytláčanie tých bez VŠ na horšie pozície. To je bohužial odvrátená strana toho, že VS školstvo je z veľkej miery "zadarmo" a je všakovako pokrútené "záujmami" politikov. Cesta ľahšieho odporu je zviesť sa vysokoškolským štúdiom a potom sa nechať zamestnať na štátom (úniou) dotované miesto atď. Cyklus môže pokračovať. až do času keď (nahodou) začnú chýbať peniaze na to aby 40% ľudí malo VS (naozaj ich tolko potrebujeme?) alebo ak začnú peniaze chýbať na pokracovanie dotovania "prvého" zamestnania a pod.
 

 

Problém je v tom že vysoká škola je iba možnosťou ,ako ľahšie obsadiť sdredoškolské miesto pretože v našich krajoch stále platí , že titul je dôležitejší ako praktické vedomosti .Ak si odmyslíme to že pre štát je to aj značný luxus ak na podobných miestach sedia vysokoškoláci je to aj o tom že títo ľudia často podávajú slabšie výkony a to najmä vo výrobných podnikoch ako stredoškoláci z odborných škôl , pretože na stredných školách ,väčšinou, je prax viac zameraná na to čo podnik potrebuje. Príkladom môže byť to čo sa stalo na Slovensku keď zo stredných elektrotechnických škôl vypadli odbory zamerané na energetiku , teda výrobu a rozvod elektrickej energie inak povedané klasickí elektrikári.Jednoducho a to dodnes začali chýbať majstri vo výrobe , dispečéri v energetických podnikoch , revízny technici a pod. teda profesie bez ktorých to jednoducho nejde a vysokoškoláci v tomto odbore tento výpadok nenahradili , možno preto lebo sa im to zdá málo ale aj preto lebo to vyžaduje niečo iné ako produkujú vysoké školy. Tesne pred príchodom američanov do VSŽ hrozilo že väčšina majstrov a iných stredoškolských profesií bude musieť povinne mať vysokú školu, typický slovenský postoj, po príchode US Steel to padlo a prevláda to čo človek vie a ako sa uplatňuje na svojom mieste a dokonca som poznal ľudí čo robili funkciu majstra , teda typickú stredoškolskú funkciu a mali iba učňovku .Odborne však strčili do vrecka aj toho najvzdelanejšieho jedinca. A ešte jedna zaujímavosť , na rozdiel od nás titul sa pred menom či za menom u nich nepíše pretože to že ho niekto má ešte neznamená že jeho práca tomu zodpovedá.
 

Mne je skôr úsmevné,

že kritici nedostatku remeselníkov sami majú vysoké školy dokonca možno robia na zbytočnom úrade a hlavne svoje deti nedajú vyučiť remeslo, ale ich pošlú študovať na vysokú školu.
 

 

presne tak.....a okrem toho aj to, akí to EÚ odborníci vlastne tak super všetko plánujú a riešia, že či teda ich odbornosť je na úrovnj vysokej, strednej, či základnej školy!....predpokladám že majú všetci tituly s niehocijakých univerzít!
 

 

velmi to zjednodusujes. ja som tiez vysokoskolsky vzdelany a situaciu chybajucich remeselnikov dokazem pochopit, zato by som nedaval svoje deti vyucit remeslo, keby mali bunky skor na dusevnu pracu. Ja sam nie som dva krat zrucny, veci si davam robit ludom, co to vedia.

problem moze byt aj to, ako ludia vnimaju celkovo ucnovky u nas, skor ako daco podradne. to moze byt problem. ja som to dlho tiez vnimal tak. momentalne zijem v nemecku a tu sa na to pozeram uz uplne inac.
 

 

este mozno doplnim, ze ked som si na gymply vyberal vysku, nemal som sajnu, kam by som mal vlastne ist. vtedy boli v mode ekonomicke univerzity, ale tam ma nevzali co som aj rad a vystudoval som dost tazku techniku. ta skola bola sice dost tazka, ale riadne mimo reality. to bolo vtedy, ked som studoval ja, mozno je to uz teraz lepsie.

Pametam si totiz, ako ked sme boli piataci dosli nejaky ludia z firmy a hovorili nam, ako to tam chodi a tak a my sme na nich pozerali, akoby prave dosli z nejakej inej planety. za cele studium si nepamatem jedinu takutu prednasku z praxe. len nas vecne pretazovali zadaniami, vsetko sa pajcovalo a tak.

preto sa mi to studium dost znechutilo a nemal som chut to po skole uz vidiet. robil som dlhe roky daco ine a teraz vidim, ze sa v tom da robit vela zaujimavych veci a dokonca som dostal teraz dost zaujimavu ponuku robit daco v obore. takze mozno budem mat moznost sa mozno vratit a vsetko to vyuzit.

viem ze ekonomovia vkuse len chlastali na horskom a my sme stale rysovali jak divy a robili zadania a to bola EU, co to asi je na takych skolach ako su tie kadejake ruzomberske odnoze ....

no, uz to tu rozvyjam trochu do stratena :D ....
 

 

Prečo myslíš, že to zjednodušujem? Veď takmer všetci si myslia, že majú bunky na duševnú prácu a manuálnu prácu má robiť niekto iný. Na druhej strane , keď majú za ňu zaplatiť tak sa pohoršujú, že čoby si za to ešte vypýtal, veď on úradník má 4€ na hodinu a nejaký opravár hajzlov chce za hodinu roboty minimálne 20€ plus materiál. Za mojich čias sa v školách vyhrážalo žiakom učte sa, lebo pôjdete sa učiť za murára a tak za murára išli tí s tými najhoršími známkami a nie tí, čo by ich to bavilo či by boli zruční a vhodní na murárčinu a podľa toho to aj tak vyzerá. A preto aj rodičia, keď videli, že ich syn sa má k robote (ak vôbec mali tú možnosť), tak sa báli svoje deti dať do prostredia , kde sa s prepáčením dával odpad.
 

 

v tomto štáte je veľa veci postavených na hlavu, to je fakt. dlho som mal pocit, ze remeslo je daco podradne, ale bohuzal to prostredie je u nas fakt ako opisujes. ale ze by bola akademicka poda nejaka vyhra, na par vynimiek sa tiez neda povedat.

toto bude este trvat nejake desatrocie, kym sa veci otocia ....
 

 

Vieš ja ti to takto napíšem. Ja som robotník a robím vo fabrike na pozícii robotníka a mám kolegu Inžiniera chemika, ktorý má necelých 7 rokov do dôchodku. Pred tým zastával funkciu, kde si uplatnil svoje vedomosti aj znalosti získané svojim štúdiom. Po krachu firmy pred ôsmimi rokmi si našiel prácu v tejto fabrike, kde robím aj ja.
Tým chcem povedať, že väčšina, to vidí podobne, robotníka(remeselníka) ak ťaa to bude baviť môžeš isť robiť aj s titulom inžiniera, ale na inžiniersku pozíciu sa bez titulu u nás nedostaneš!
Takže vlastné deti si nik z kritikov nedostatku remeselníkov na učenie nepošle, ale radšej ich dajú študovať.
 

Preco sa vsade vyzaduje VS ???

To je chyba systemu ze sa vsade na kazdu poziciu ktora je riadiaca alebo nie je uplne v spolocenskom rebricku niekde uplne nizko vyzaduje akakolvek VS.
V Britanii sa rataju najma skusenosti . Tam KLUDNE mozte byt so strednou skolou riaditelom velkej banky pokial ste v prostredi stravili dlhe obdobie a mate relevantne skusenosti. U nas nieco nepredstavitelne.
VS sa povysila na nejaky piedestal, kde nema byt. Najma ked vidime POLICAJTOV ktory len kvoli platu maju VS socialna praca alebo ucitelka materskej skoly
 
Hodnoť

Dobré pán Brandšteter K +

mne tento príbeh živo pripomína skvelú S P K !!
(Pozor, nejde o Slovenských poľovníkov, ani Slovenských plavcov,
ale ja to Slovenská plánovacia komisiam, ktorá "doplánovala" komunistický režim až k novembru 1989.
 

 

Áno, je ľahšie tlačiť na likvidácu vzdelávania ako zabezpečiť širšie a adekvátnejšie vzdelávanie v krajine, kde by človek dopĺňaním si kontextov, ktoré sa na školách neučia (a nie sú priamo operatívno-služobne-manažérskeho charakteru (a veď nemáme mať fašizmus...) v jeho odbore a možno tušiť či sa dozvedieť, kde sú ostatné záuijmy) stratiť dlhé roky a kto chce aj viac (i bez toho, že by nevedel využiť akéhoľvek vedomosti vo všeobecnosti). Vo mnohej zábavnej produkcii sa preberajú cudzie hotové "formáty" relácií, teda pod milým dodržaním duševného vlastníctva sa dodrží aj ich hodnotový horizont, rozsah a psychológia z inej ktovie ktorej ideol konštelácie a vysokoškolákom to nevadí. Preberajú sa stohy popkultúrnych povrchných informácií ani nie bulvárneho charakteru ZO ZAHRANIČIA, akoby ich bolo možno iba dovážať (lebo sú zrejme také "odborné", že ich TREBA dovážať), ale vysoké školy netreba. Ľudia sú vycvičení myslieť na verejnosti tak, že "zbaštia" kadejaký manipulátorský "vtip" alebo radšej aj antihumánny postoj (nepolitického charakteru) a nedozvedia sa alebo nemajú čas zistiť, prečo sú tak zvyknutí a vysoké školy netreba. Najrôznejší manipulátori úrovne bezočivej ako z 19. storočia nemajú obavu producírovať sa svojimi metódami úplne otvorene, veď prečo by nie samozrejme, ale vysoké školy netreba...
Za socíku jedna brožúra tiež odporúčala znižovať počet stredoškolskej mládeže v prospech učňovského školstva a to zrejme ani nestavalo na nejakej vlastnej atraktivite. Podobne asi jeden alebo dva roky za socíku sa urobilo také nečakané zverstvo, že nebolo možné hlásiť sa na dve prijím. skúšky/školy v jeden rok, lebo bolo treba znížiť počet VŠ študentov... Koncept znižovania vzdelania povedie síce k nárastu siekt a politického radikalizmu, ktoré ponúknu svoje riešenie rôznych manipulačných skladačiek (o to istejšie, že sa stále povedú nejaké vojny), ale aj nárast narkománie a teda nárast zasa výrobne neproduktívnych povolaní ak policajti, právnici, klinickí psychológovia, psychoanalytici, díleri marihuany, venerológovia, redaktori preberania zahraničnej kultúry (viazané na zaostávanie a možno na náhradu vlastného tvorivého konceptu oveľa užším a pacifikovaným porno-"konceptom" (žeby náhrada mytológie?)), travesty herci atď. Žiaľ aj na "antivzdelávací" postoj sa dá obyvateľstvo vycvičiť, t. j. najskôr nejakým CVIČENÍM.
 

dopl.

Nemyslel som problematiky FTVŠ samozrejme
 
Hodnoť

...

je tu veľa vysokých škôl, len s jednou chybou, sú veľmi, ale veľmi málo vysoké.
 

to vsak neopravnuje

autora blogu hrubo urazit spickovych absolventov, ktori si kvoli zlej organizacii spolocnosti nevedia zohnat pracu, titulkom, ktory napisal.
 

 

autor sa mal problem dostat na vysoku skolu?(alebo ju absolvovat?) ked ma tak v zuboch absolventov.
absolvovat vysoku skolu nikoho nezavazuje, ze musi v tom odbore pracovat. Okrem ineho to dokazuje napriklad ze clovek je schopny sa nieco naucit a nieco dokazat vytvorit (co konkretne uz zalezi od urovne kazdej skoly).
 

mýlite sa,

príspevok nehovorí o nikom "v zuboch". Fakt je ale ten, ze úroveň vyskoškolského štúdia sa vo viacerých odboroch (samozrejme, že nie úplne vo všetkých) znižuje. Niektoré odbory (ale ja časti škôl) produkujú stále väčšie počty absolventov, ktorí sa neuplatnia v svojom odbore. Hovoria o tom prieskumy, ktore su v príspevku linkované. Príspevok sa len zamýšľa nad tým, ako celá situácia vznikla.
 

 

Dnes má niekto problém dostať sa na vysokú školu, alebo ju absolvovať? Už ani neviem ako som pred pár dňami zablúdil sem a skoro ma vystrelo:
http://fss.vsdanubius.sk/news/...

"Jediným predpokladom pre prijatie je zaslanie prihlášky s prílohami."
"Každému študentovi zasielame na začiatku semestra e-mailom prednášky ... a otázky na skúšku s formou skúšky."
"Štátne záverečné skúšky prebiehajú ... formou odbornej diskusie."

Toto by mal zvládnuť aj trochu inteligentnejší šimpanz.
 

1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie


  1. Martin Borguľa: Ceny nehnuteľností stále rastú. Riešením pre ľudí budú štátne nájomné byty 231
  2. Věra Tepličková: SMER-SD upozorňuje na údajné praktiky SD a ... nič? 132
  3. Jozef Sitko: Aj nová lož poslankyne SaS provokovala premiéra 81
  4. Mišo Šesták: Keď urazíte Rusa alkoholom 77
  5. Věra Tepličková: Vážení Pán premiér 72
  6. Ľubor Bystrický: Logika podľa Igora M. 46
  7. Miroslav Galovič: Rátanie kamalások V. Niekedy sa veci vymknú z rúk. A nielen veci. A nielen z rúk... 46
  8. Martin Droppa: Snežný sen Borisa Kollára 40
  9. Jiří Ščobák: Ahoj Igor! Pokud budeš pokračovat s tím, co aktuálně děláš ... 32
  10. Jakub Pohle: Ako sa policajt a SISkár stretol s vybavovačom z pozadia SNS 31

Rebríčky článkov


  1. Jozef Kovalík: Zvony
  2. Ján Škerko: Úvahy o živote
  3. Štefan Vidlár: Uš je to tady, uš je to tady
  4. Július Kovács: Pozor na Hodžovom namestí dnes o 13.hod Kotlebovci!!! Neprovokujte ich ruškami !!!
  5. Roman Hutira: Čo sa 99% študentov nikdy nedozvie v škole?
  6. Marian Letko: Kollár je zrelý buď na uterák, alebo na odvolanie
  7. Jozef Kovalík: Údolie, ktoré dáva nádej
  8. Peter Biščo: Hlas, domestikovaný druh odnože Smeru.
  9. Stanislav Martinčko: Oholil prezident polície Lučanský ministerku vnútra D. Sakovú???
  10. Gabo Németh: Vietor vo vlasoch


Už ste čítali?